Låtsas sova..











Sent på natten kom han så hem..


Jag hörde att hans fotsteg var fyllda av skavande samvetskval och billig flasköl..
Jag hörde hur han öppnade kylskåpet nere i köket..
Jag hörde hur han försökte vara smidig och tyst,
men hans balanssinne lurade honom genast för innerväggarna i hans suddiga värld hade plötsligt krympt..

Steg i trappan..
In i badrummet..
Han borstade tänderna med den berusade tunga kroppen lutandes mot badrumsväggens kalla kakel..
Han blundade..
I mörkret..
Och jag kunde höra hur han drog av sig de nyinköpta jeansen från Carlings 
när spännet på hans bälte klingade till i klinkersen på golvet.. 



Jag drog duntäcket alltför högt över öronen..
Försökte andas tungt..
Låtsas sova..
Låtsas oberörd av hans frånvaro..
Jag stängde av alla läckande känslokranar,
för ljudet av dess frenetiska droppande borde kanske vara sövande,
men det gav mig bara blodsmak i munnen och klumpar i halsen..

Så kom han in i sovrummet..
doften

Han luktade alkohol
smärta

(Jag kastades ofrivilligt och brutalt tillbaka till den tid då systembolagets öppettider
var mycket mer självklara för pappa än de läxor som min fröken hade givit mig..)

Hans kropp föll tungt ner i sängen brevid mig..
Han luktade fylla, sötma och cigaretter och han smackade litegrann med munnen
innan hans andhämtning långsamt saktade ner..
Plötsligt sökte hans stora kalla händer efter min varma kropp
och jag vågade inte öppna ögonen, trots mörkrets befriande skydd..


Jag vågade inte känna efter hur det kändes..



.. djupt inuti..









Kommentarer
Postat av: M

Sv. Schhh.Påminn mig inte.



Återigen skrivet med en känsla som är svår att sätta sig in i, då man ej varit med om det du har. Kram!

2009-06-06 @ 23:38:12
URL: http://sextankarnas.blogspot.com
Postat av: Mikaela

Vet inte vad jag ska skriva.

Det gör ont i mig när jag läser det här.

Ingen borde behöva känna som jag gissar att du gjorde då...



STOR kram

2009-06-07 @ 16:15:13
Postat av: Kim P

Så vackert skrivet och så oändligt smärtsamt.

2009-06-08 @ 14:48:07
URL: http://lasipp.blogg.se/
Postat av: Daniel

Levde med en alkoholist i 2 år, det här grep tag om mej. Rös av flashbacks.



Du har verkligen skrivandets gåva!

Hit återkommer jag!!!!

2009-06-08 @ 19:50:11
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/
Postat av: Anna

det river mig när du skriver, sveken har så många bottnar. Så många djup.

2009-06-08 @ 21:11:37
URL: http://annabaja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0