Flykt

















Det var fredag kväll
och på stadens alla utecaféer blandades kall skummande öl med ciderfniss och vårkänslor..

Vi hade varit på en restaurang med budgetmeny och ätit oss mätta, 
och framför oss hade vi en lugn tevekväll i soffan framför Melodifestivalen
trodde jag




På vägen hem stannade vi till på barnens favoritgodisaffär för att plocka ihop lite kvällsmys,
men han valde inte ut sina godisbitar som han brukade?
Istället tittade han sig bara glasartat omkring i butiken
och jag noterade att hans sinne åter var på flykt
på flykt undan vad?




Jag frågade om det var nåt särskilt han ville ha
och han svarade något mumlande otydligt som jag inte ens hörde

Så jag plockade lite förstrött och förvånat i de godisbitar som vi brukade köpa
några av hans favoriter
några av mina
medan barnen plockade sina egna små påsar med glittrande barnaögon

...men precis när jag vek ihop påsen för att gå och betala,
så avbröt han mig plötsligt med en nervöst flackande blick:



- Du,  Jonas ringde för en stund sen och frågade om jag ville gå ut och ta en öl ikväll, så jag drar snart..
(..han undvek att se mig i ögonen när han sa det..)





???





Öh?
Va?!?
Bara sådär?!!
Utan förvarning?

Plötsligt stod där en främling framför mig..
*jag skakade oförstående på huvudet, men jag sa inget, för jag hittade inga ord just då..*



Oändliga sekunder senare föll besvikelsen över mig och orden lossnade ur mitt inre:

- Krogen? Nu?!? Varför har du inte sagt nåt tidigare? Vi hade ju planerat att... Melodifesti..
- Jaa, men jag glömde säga det till dig.. Det blir nog inte så sent.. Puss å hej!





Det var fredag kväll.
På vårt vardagsrumsbord stod en välfylld godisskål
och på teven sjöng Nordman för hela svenska folket.




Barnen var glada
ville ringa och rösta
ville se Nordman vinna
ville ringa igen och igen..
och vi jublade högljutt tillsammans när Nordman slog ut Carola
och vi hoppade upp ur soffan och sträckte våra starka stolta armar mot taket i en segergest
YES!!
De VANN!!




..och jag log glasartat men ärligt åt barnens glädje
medan jag febrilt försökte förstå...








djupt inuti


















Kommentarer
Postat av: M

Du skriver bra, gripande om en känslig sak. Kram på dig. Hoppas godiset finns denna fredag med ett stort leende.:)

2009-06-05 @ 19:51:14
URL: http://sextankarnas.blogspot.com
Postat av: MissLust n' Desire

Fan, ont, ont djupt inuti - och jag kan inte sluta läsa. Vill inte sluta läsa.



Kramar!

2009-06-05 @ 22:14:25
URL: http://lustndesire.blogspot.com/
Postat av: Emelie

Åh så bra du skriver....

Ha en fin söndag!

Kram

2009-06-07 @ 08:27:02
URL: http://mrsojvindsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0