Vad tycker du?











Jag måste få fråga er kloka läsare om råd...

Är det fel av mig att be honom att inte radera sin webb-historik på datorn?!?
(Eftersom mycket av den här affären med älskarinnan har haft sin botten i internet med dejtingsidor, mail, Facebook o.s.v så tycker jag att det skulle kännas bra om jag bara kunde få "se" hans fotspår på internet numera..)

Men jag undrar ändå?
KAN jag verkligen be honom om det?
Kan jag "begära" att han inte ska radera sin historik så att jag får känna mig tryggare?
Eller är det "för mycket begärt"?
Överdrivet??



(...men varför ska man ens radera sin historik funderar jag vidare?
Jag gör ju inte det, varför skulle jag göra det? Jag har ju ingenting att dölja... !?)



Vad tycker du?
..din åsikt är viktig för mig..








Kommentarer
Postat av: Mikaela

Du har helt klart en poäng med att varför gör han det om han inte har något att dölja.

Men det är på nått sätt hans bord.

Något jag iaf anser att han verkligen bör fundera på. Tar han bort historiken så känns det ju som om han vet att han gör något han inte bör?



Sen tänker jag såhär. Och jag har aldrig varit i din sits men utan att vara det så är detta mina tankar. Om du inte litar på honom så mycket att du känner att du behöver kolla upp honom hela tiden. Är det då värt det? Ska ni leva hela livet så?

Om inte? Vad är det som ska hända för att du ska känna att...nu behöver jag nog inte sitta och kolla upp historiken. Är du med på hur jag tänker?

Jag tror det kan bli en risk för en ond cirkel.



Om du kollar upp honom hela tiden och sätter upp regler som han måste hålla sig till. Tror du inte han känner sig mer fast då och längtar bort?



2009-07-27 @ 21:29:31
Postat av: Leia

Den enda "regel" jag hade, från dag ett, var ÄRLIGHET.....



Min tanke är inte att "kolla upp honom".

Min tanke är att tillit växer när övertygelserna stärks. Hur ska jag nånsin kunna bygga tillit till honom utan övertygelse?



För att stärkas på nytt

För att våga

så behöver jag känna tillit..



Och hur ska jag känna tillit om han sitter och surfar och sedan raderar sin historik? Historiken är blank? Varför då? Hur kan den vara blank efter tre veckors dagligt surfande?



Jag säger inte att det här är en regel..

Jag ifrågasätter om det är fel att önska/be om?



Tack för att du tar dig tid.

Jag uppskattar det enormt.

2009-07-27 @ 21:46:56
URL: http://djuptinuti.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Ah okej. Jag kanske missförstod det hela lite.

Men vilket fall så måste det nog komma från honom.

Fast jag tror det är väldigt svårt att förstå hur du känner, för honom, då han inte varit i samma sits (vad jag vet).

Och så länge han inte förstår så kanske han inte heller kan förstå vikten av öppenheten?



Det är så JOBBIGT med förhållanden och kärlek för att vi pga hur vi är uppvuxna och våra erfarenheter tänker olika och menar olika saker när vi säger något. Tillit kan ju innebära olika saker för två personer. Man kan säga en sak men tyda ut helt två olika saker ur det.



Blä! Jag har någon slags hatkärlek till kommunikation. Det är så underbart när det funkar. Men så hemskt när det inte gör det!



En fråga.

Ska du ens behöva be?



Men det är INGET fel i att önska!!!



STOR KRAM!

2009-07-27 @ 22:54:44
Postat av: hon den andra

Nej, varför skulle han egentligen ta bort historiken om inget fanns att dölja? Och om han nu inte har att dölja finns således inga anledningar att ta bort den.



Och samtidigt, hur sunt är det att ens behöva fundera i de banorna? Hur mycket kraft tar det inte egentligen?



Vad gäller att begära för mycket är han inte i position att ens kommentera det. Punkt!

2009-07-28 @ 00:02:22
URL: http://hondenandra.blogg.se/
Postat av: Morgonrock i kontorsstolen!

Hej Leia!

Jag vet vad du gått igenom och känner med Dig till 100%. Dock är det så att jag lärt mig att det finns inget som dödar chansen till att Ni skall lyckas lappa ihop ert förhållande mer än sk kontrollerande. Jag vet att det är svårt att låta bli och jag vet att det är enormt påfrestande att hela tiden känna behovet av att titta vad som har hänt. Men du kommer aldrig kunna känna Dig 100 på att Du ser allt oavsett. Du kommer hitta frågetecken som inte betyder ett dyft men som växer i Dina grubblerier och tar ofantliga proportioner. Du kommer känna en misstro mot det han gör oavsett vad han gör. Mitt råd är att Du släpper det helt och hållet. Du kan inte, du orkar inte och innerst inne så vill Du inte kontrollera honom på detta sättet. Släpp honom fri med hans vetskap om att OM det ens dyker upp minsta konkreta bevis framöver så lämnar Du honom utan förbehåll. Visa att det är hans sista och enda chans att behålla Dig. Med tiden kommer Ditt självförtroende och Din självkänsla att öka. Du kommer lita mer på Dina instinkter och på det Du faktiskt känner. Du kommer kunna slappna av och våga älska igen. Tro mig, jag har varit där och jag har upplevt det Du skriver om.. Jag ändrade mitt sätt att vara. Jag behöver inte längre lägga in spionprogram i hennes dator, jag tittar inte längre i hennes mobil och jag bryr mig inte om vart hon beger sig på dagarna. Hon vet till 100 % att om hon gör minsta sak så är det finito.. Och i slutänden är det ju så att Du går vinnande ur situationen oavsett hur det slutar... Men jag har sagt det förr och jag säger det igen, Du är värd allt gott Du kan få och mer därtill.... Du är en dröm som bara kan upplevas en gån i livet... Han har den drömmen och vet han inte att uppskatta den så är det hans största misstag i livet. Du finns i mina tankar, nu och alltid Leia!

2009-07-28 @ 08:45:02
Postat av: Leia svarar alla

Okej



Om jag tolkar era svar så här långt så är det alltså fel att be om det...



Erase and rewind m.a.o



Känner mig så vilsen..



Och även om jag håller med er till 99% så förstår jag ändå inte VARFÖR man raderar sin historik, förstår inte SKÄLET till att göra det, men okej... Jag får väl försöka köpa det då...



2009-07-28 @ 09:28:21
URL: http://djuptinuti.blogg.se/
Postat av: Leia svarar alla igen..

Måste jag acceptera lögner också?

Om jag frågar honom varför historiken är raderad och han ljuger till svar, måste jag då acceptera det också? Ska jag bara svälja det då, för att inte "vara för kontrollerande", fast jag vet att det han säger inte stämmer med verkligheten?



Fast jag vet att han ljuger mig rätt upp i ansiktet?



blir ledsen

2009-07-28 @ 09:55:41
URL: http://djuptinuti.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Jag tycker du ska konfrontera honom om du VET att han ljuger. Säg att du vet att han ljuger och förklara varför och sen frågar du varför och hur han tror att du ska kunna lita på honom då?



STOR kram!!!

2009-07-28 @ 10:10:25
Postat av: Leia svarar Mikaela

Gjort det.

Når inte fram dock..



Han säger att han ljuger i ren desperation för att inte såra mig med sina sanningar..



(men i själva verket är det ju tvärtom!?!!!! Det är ju inte sanningarna som sårar, det är ju lögnerna)



Som sagt

Jag förstår inte..

Når inte fram

2009-07-28 @ 11:20:29
URL: http://djuptinuti.blogg.se/
Postat av: Mikaela

Visst är det lögnerna som sårar mer.

Önskar jag kunde göra något för dig.



Kärlek är inte lätt =/

2009-07-28 @ 14:42:25
Postat av: Morgonrock i kontorsstolen

Men Leia!

Om det är så illa att han måste ljuga så har han ju fortfarande något att dölja... Frågan är ju bara vad? Och varför ljuga om och om igen...

Det går över mitt vett..

Förklara din oro och kräv en förklaring och om ingen förklaring finns att få... Lämna av och tacka för det som "kunde" varit...

Du är värd sååå mycket mer....

2009-07-28 @ 16:05:46
Postat av: Leia svarar Morgonrock i kontorsstolen

Om inga förklaringar finns då....?

Jag får ju inga svar som känns "for real"..



Det enda han säger är att han "gör det i ren desperation för att han vet att SANNINGEN kommer såra mig, och han vill inte såra mig.."



Varför skulle sanningar såra mig?

(För att den innefattar sånt som han inte kan stå för??? Det är det enda svar jag kan ge mig själv, som känns logiskt...???) Jag vet inte.. Jag har ingen aning..



Du känner ju mig..

Tror du att jag har förklarat min oro?

Tror du att jag kräver en förklaring?

Yes, man, jag har försökt, men om svaret blir detsamma varje gång så måste jag hejda mig, eller hur? Om jag inte kommer nån vart med mina frågor så måste jag försöka fokusera på annat, på MIG istället, på MIN hälsa.. Jag mår inte bra av att älta de frågetecken som HAN sätter upp i ansiktet på mig.. ALltså skärmar jag av istället..



Jag försöker se MIN del i det hela också..

Varför är han så förjordat rädd att såra mig?

(för att han har sett min smärta en gång tidigare kanske?) svarar mig själv



Men isåfall så borde han väl försöka UNDVIKA att tillfoga smärta (ljuga/bedra)? Eller?? Låter mest logiskt i mina öron....



Så, varför är han så rädd att såra mig?

(Jag sårar hellre någon ärligt än att "skydda" någon med fula lögner)



Är det för att det gjorde jävligt ont i honom att SE min smärta förra gången?



Är det för att han inte är VAN att SE känsloyttringar från sin barndom?



Eller är det för att jag VISAR känslor?





2009-07-28 @ 16:55:26
URL: http://djuptinuti.blogg.se/
Postat av: Morgonrock i kontorsstolen!

Ja jag känner dig och jag fattar inte vad han kan vägra svara på?

Om han ljuger för att inte såra dig??? HALLÅ?

Om han vet att svaret sårar så är det ju något han helt klart döljer, det säger ju sig självt...

Och om han sen inte kan vara ärlig nog att stå för vad det är trots att Du markerar att du vet om hans lögner???



Helt ärligt Leia, i detta förhållandet kommer Du aldrig att känna trygghet igen. Du kommer aldrig kunna lita så mycket som du behöver göra för att växa i Ert förhållande.

Till och med nu köper du hans lögner för YTTERLIGARE fel/snedsteg han fortsätter göra. Och det enda han säger är fega ursäkter om att han inte vill såra dig mer... Såra med vad??? Inte med ord eller förklaringar om vad som skulle kunnat hända.. Nej nej, utan han sårar med vad som faktiskt finns redan och vad som redan har hänt uppenbarligen. Sen att han inte är man nog att stå för det han gör utan smusslar vidare... Leia, släpp honom och gå vidare. Du är värd så oändligt mycket mer... Så otroligt mycket mer.... :-(

2009-07-29 @ 08:22:01
Postat av: Fröken Framtid

Hej kära du,



Jag tycker att det är onödigt att be honom om det, för då kommer du bara flytta din fokus till andra områden att leta på. Mobilen, fickor, lyssna oroligt när han pratar i telefon, när han är på toa med mera med mera. För så här är det: Vill han vara otrogen så är han det. Oavsett om du kan se hans history i datorn eller inte.



Jag känner igen mig i din desperation och förstår dig fullt ut. Du vill få honom att övertyga dig om sin kärlek, men jag har börjat inse att det måste komma från dom - inte från oss. Och det gör ont, så in i hjärteroten. Allt dom gör måste dom göra för att DOM vill det, inte för att vi vill det.



Sen har jag faktiskt kommit på mig själv med att sudda ut spår som är helt oskyldiga och till och med dragit till med annat än sanningen för att jag velat skona honom från hjärnspöken och för att jag inte trott att han skulle hantera sanningen bäst. Så jag kan förstå det där med att radera history trots att man inte har något att dölja...



Världens varmaste kram till dig!

2009-07-29 @ 11:01:48
URL: http://definitivtinte.blogspot.com
Postat av: Anonym

Jag håller med dig, jag förstår inte vitsen med att radera historiken om han inte har något att dölja...när han har varit otrogen måste han ju förstå att det är svårt för dig att lita på honom igen. Det minsta han kan göra är att bevisa att han inte har gjort något fel på nätet. Det tycker jag han är skyldig dig. Åtminstone tills du känner dig säker på honom igen. Jag anser att det är upp till honom att visa att du kan lita på honom.

Däremot håller jag med de andra om att du bör släppa honom. Du är värd någon som ger dig hela honom, man ska aldrig behöva dela man med någon. Oavsett om man är frun eller älskarinnan. Därför tänker jag själv säga stopp nu. Oavsett hur ont det gör...



Lycka till!

2009-08-05 @ 13:31:01
URL: http://msheartless.blogg.se/
Postat av: Kim P

Och här kommer kärringen mot strömmen...



Om han inte har något att dölja - varför då radera historiken....?

Jag ser faktiskt inte någon anledning till det alls.



Du skriver också att "Det enda han säger är att han "gör det i ren desperation för att han vet att SANNINGEN kommer såra mig, och han vill inte såra mig.."" vilket ju låter som ytterligare (extremt dåliga)ursäkter.

Vilka sanningar? Finns det fler "sanningar" än de du redan har fått reda på...?



Stor kram!



2009-08-10 @ 11:01:03
URL: http://lasipp.blogg.se/
Postat av: WoW

Jag uppmanar min man att radera sin webhistorik fast jag gärna vill läsa och kolla hans spår...jag uppmanar honom gång på gång, fast jag egentligen vill läsa och kolla varje steg han tar på internet.



I datorns säkerhets namn uppmanar jag honom att radera och rensa varje gång han loggar ut!



För jag vill inte fastna i en spiral där jag kan kontrollera honom och bli fångad i ett mönster där jag inte styr mina handlingar mer utan bara följer efter någon annans, hans, beslut och vägar.



Förut gick jag hela tiden min egen väg och reflekterade aldrig över att jag kunde bli sviken, trygg och säker, där vill jag gå igen.



Så resonerar jag!

2009-11-08 @ 03:14:38
Postat av: Anonym

Jag uppmanar min man att radera sin webhistorik fast jag gärna vill läsa och kolla hans spår...jag uppmanar honom gång på gång, fast jag egentligen vill läsa och kolla varje steg han tar på internet.



I datorns säkerhets namn uppmanar jag honom att radera och rensa varje gång han loggar ut!



För jag vill inte fastna i en spiral där jag kan kontrollera honom och bli fångad i ett mönster där jag inte styr mina handlingar mer utan bara följer efter någon annans, hans, beslut och vägar.



Förut gick jag hela tiden min egen väg och reflekterade aldrig över att jag kunde bli sviken, trygg och säker, där vill jag gå igen.



Så resonerar jag!

2009-11-08 @ 03:16:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0