Förbjudna tankar







Tidig morgon

Himlen var tråkigt blygrå
regnet smattrade frenetiskt mot bilrutan
medan vindrutetorkarna arbetade rytmiskt.
Jag stod vid rödljusen
på Parkvägen,
där de gula löven
hade bildat en tunn höstmatta
av oktobers allra första dagar..

Bilen var behagligt varm,
min kropp avslappnad
och ur bilens högtalare strömmade
Melissa Horns spröda röst..

Mina händer vilade tungt på ratten
och jag nynnade försiktigt med i refrängen:



                                           Lät du henne komma närmre?
                                           Var hon vackrare än mig?
                                           Det finns dagar som jag tänker mer på henne än på dig..
                                           Jag går brevid men halkar efter, jag orkar inte springa mer..



Jag kände mig trygg där
innanför bilens plåtväggar
Trygg bakom regnsmattret
när jag njöt av de spröda tonerna
tog in varje ord
på djupet


Så står hon där plötsligt.
På övergångsstället.
Älskarinnan!

Hon stormade in i mitt inre utan förvarning
Hon slet brutalt ut mina inre organ
för ett ögonblick
och jag kunde se hur hon lyste upp hela gatan
med sin blotta närvaro.
Hennes vita parkas
och de lårhöga stövlarna
i brunt svindyrt skinn
signalerade
alarmerande 
om hennes önskan att sticka ut ur mängden
och synas

Hon stod där helt plötsligt
och väntade på grön gubbe
och för att skydda det avundsvärda långa håret
bar hon ett fult rött paraply
med godisreklam på ovansidan.

Jag hann aldrig se henne komma?!
Vart kom hon ifrån?!
Från ingenstans?

Hon såg inte mig
det är jag säker på
Men jag såg henne
Jag skänkte henne alltför många ögonkast
med korpsvarta ögon
i skydd av ovädret


Med ens fick jag en utmattad känsla i kroppen
och en förbjuden tanke passerade min, ibland osunt hämndlystna hjärna:

"Tänk om jag skulle råka gasa liite för mycket nu.."











Trafikljuset slog förstås om till grönt
Jag fällde snabbt ner solskyddet på passargerarsidan
för att dölja mitt ansikte
och körde sedan vidare
med väl sammanbitna käkar
och ett smutsigt sinne..













Kommentarer
Postat av: Eyla

Förbjudna tankar är vi nog många som har. Gud skall veta att många har passerat min hjärna i alla fall. Riktigt elaka tankar. Tack och lov så tillhör jag en av dem som har den rätta spärren. Tur för henne OCH för honom.



I tanken är jag fri att göra vad jag vill. I tanken har jag hämnats tusen gånger.Ändå har det aldrig fått mig att må bättre.Inte i slutändan.

2009-10-14 @ 16:31:38
Postat av: hon den andra

Man får ha förbjudna tankar. Det har jag också ibland när andan faller på.



Och låten är alldeles fenomenalt fint!

2009-10-15 @ 09:47:25
URL: http://hondenandra.blogg.se/
Postat av: Eyla

Funderar......jag tror inte de tankar man har är osunda, inte ens dem vi benämner som "förbjudna". Jag tror de tankarna hjälper mig att bearbeta. Och nej, som jag sagt innan så hatar jag inte henne men jag tycker väldigt, väldigt ILLA om henne. Jag sätter självklart min man som mest ansvarig för sveket mot mig men ändå.....jag kan inte hjälpa att jag ändå anser henne medskyldig. Hon gjorde som hon gjorde utan någon som helst medmänsklighet mot mig och barnen och därför skäms jag inte ett dugg för att jag önskar henne ALL olycka.



Min man har slutat sitt gamla arbete, slutat med resor och pendling. Helt underbart.Vi har vänt blad i livet.



Men, hör på denna.....för ett tag sedan hörde HON av sig. Det är skakigt på arbetsplatsen, hon blir förmodligen av med jobbet och nu önskade hon att min man skulle skriva henne ett fint betyg. Alltså, chefen man knullat med skall sedan skriva ett fint betyg. Jävla idiot säger jag. Det hon/de gjorde får naturligtvis konsekvenser. Hur relevant blir ett sådant betyg? Hur tror hon det känns för mig att veta att min man sitter och skriver fint betyg till älskarinnan?



Det blev inget betyg. Min man avböjde bestämt, sa att det inte kändes rätt och att han inte vill ha någon som helst kontakt med henne i framtiden. Att omständigheterna är som de är och att hon fick acceptera det. Hon förstod inte alls sa hon men var ju tvungen att acceptera. Bara jag tänker på det blir jag arg, får "förbjudna tankar".



Samtidigt så blev det ändå lite upprättelse. Han satte ju faktiskt mig främst, inte henne.



Är jag hemsk? Är mina tankar fel?



Samtidigt tänker jag......människan verkar ju desperat. Förnedra sig så för ett betyg,(skall tilläggas att min man bara var hennes chef under ett par månader) något jag ALDRIG hade gjort. Hade varit alldeles för stolt för det. Eller så trodde hon verkligen att hon fått honom PRECIS dit hon ville. TROTS att hon till sist blev ratad.



Som man bäddar får man ligga, heter det ju.



Ha en skön fredagskväll och förlåt för all plats jag tar i din blogg. Jag kan helt enkelt inte hjälpa mig :-).

2009-10-16 @ 11:56:25
Postat av: Anneli

"Förbjudna tankar" har nog alla - som törs och vill erkänna det. Sedan gäller det ju att ha spärrar och kunna finna sinnesnärvaro nog till att ta rationella beslut.



Men, vissa händelser har gjort att jag inte är så säker på att denna förmåga fungerar alla gånger, utan att man jobbar med det.



Där gör ju du ett väldigt bra jobb, upplever jag utifrån vad du skriver.



2009-10-17 @ 13:07:47
URL: http://anneliskriver.blogspot.com
Postat av: Anonym

Du måste vara en helt fantastisk människa. Trots allt du gått igenom på grund av såna som mig har du hjärta att gå in på min blogg och skänka mig en tanke genom att bara skriva "kramas". Kanske känner du min ångest och vill ge mig styrka. Tack, det är just de jag behöver. Ha en underbar lördagskväll, kram

2009-10-17 @ 21:22:01
URL: http://msheartless.blogg.se/
Postat av: Leia svarar Eyla

Oj..



"Att hon har mage" är den första tanken som slår mig när jag läser vad du skrivit..



Hur tänkte hon?

Vad ville hon åstadkomma?

Var det enbart ett intyg hon ville ha, eller var det bara en ursäkt för något annat? Ville hon prata med honom? Komma honom närmre kanske? Få en chans att möta honom?



Det låter vrickat i mina öron..

Att vända sig till just honom om det fanns andra som kunde hjälpt henne med ett intyg?



Tror du att hon skulle fundera på vad du tycker i den frågan? Tveksamt va?? Eller tror du att hon är en empatisk människa?? Jag känner henne inte..?



Jag tycker iallafall att det var KANONBRA att din man satte ner foten, att han nekade henne intyget, att han på så sätt VISADE att det inte var okej av henne att be om något sådant.



Jag tror på ER.

Jag tror på OSS.



Vi fixar det här!!



VARM styrkekram till DIG

2009-10-21 @ 15:42:23
Postat av: Eyla

Leia.....

Mitt frenetiska samlande på information och sammanhang bottnar i att det är något som inte stämmer. Hur hon agerat, vad hon sagt, hur hon sagt saker, ja allt går emot vad som är förväntat av någon som blivit hopplöst förälskad. Hon ter sig för mig som en lycksökerska, någon som ville lägra chefen, klättra i karriären, på så sätt få makt, kunna påverka, lägra en framgångsrik man med bra inkomst. Ett desperat försök att få till det med någon som har en trygg ekonomisk grund och få "rida" på det. Är jag hård? Ja, kanske.....men....min man håller faktiskt med mig i mina funderingar. Fast han såg det inte så då.......



JAG vet ju hur underbar min man är :-) och finner det inte alls otroligt att han skulle attrahera någon annan men......något konstigt är det med "henne".



Hon har givetvis inte mig i sina tankar. Jag är inte ett spöke i hennes hjärna.



Just nu så är det JAG som ger henne liv i vårt förhållande. Jag håller henne levande genom att ständigt påminna OSS om hennes existens. Varför? Jag behöver hjälp att bli kvitt henne. Fokusera på annat. Jag behöver det för att må bra.



Vad hon egentligen var ute efter kommer jag ALDRIG att få veta och jag måste nöja mig med det, för precis som Du skrev till mig....det spelar egentligen ingen roll. Just nu är hon förmodligen ute efter hämnd eftersom hon börjat sprida ut det som hänt till andra på företaget. Det känns jobbigt eftersom man inte vet HUR hon vinklar det och jobbigt för min man att ALLA vet. Något han givetvis insett att han får acceptera och lära sig leva med.



Varje dag lär jag mig nya saker om mig själv. Jag vrider och vänder på händelser och känslor, upptäcker nya infallsvinklar. Det är faktiskt spännande.



Din blogg, Dina ord betyder mycket för mig. Jag gillar hur Du tänker, hur Du förmedlar genom Dina ord. Det hjälper mig mycket.



Du vågar visa Din svaghet och det gör Dig stark.



Jag tror också på Er och givetvis på OSS. Klart som korvspad att vi fixar detta!!



Ha en skön torsdag.



Kram

2009-10-22 @ 09:05:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0